کد مطلب:321230 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

ادعای علی محمد بر برتر بودن از انبیاء قبل و کتابش افصح و اکبر بودن از کتابهای قب
گفته است مختصرا می گویند اگر وحی الهی حجت است و فرمان صمدانی دلیل قاطع صاحب این امر مدعی وحی است و كتابش اعظم و اكبر و افصح و ابلغ و اعلی و محیط و مهیمن بر كتب سماوی قبل است و اگر ادعا حجت است مدعی است و اگر ادعای موعود بودن حجت است مدعی است كه موعود جمیع كتب و صحف و زبر و الواح و ملل و مذاهب است و هر بكرا بلسان كه اصطلاح دیانتی ایشان است دعوت فرموده و اگر دعوت حجت است جمیع امم را دعوت فرموده و داعی الی الله الفرد الخبیر است و علو ندا و سمود عوتش بمسامع اهل ملك و ملكوت
رسیده چه گوشها كه از وحشت و دهشت ندایش كر شده و چه اذان و داعیه كه از لذت و بهجت امرش شنوا گردید و اگر استقامت حجت است به استقامتی قیام فرمود كه اركان عالم و قلوب امم متزعزع شد و عواصف امتحان و قواصف افتتان و منع و زجر و حبس و نفی و قتل او را از دعوت و ندا و اراده اش باز نداشت و اگر تصرف حجت است در آفاق ایجاد و انفس عباد تصرف فرمود و نفوس مجرده زكیه را از هر قبیل و طایفه جذب و تسخیر نمود و اگر ترقی عباد و تربیت من فی البلاد حجت است بشأنی عباد مقبلین را ترقی داد و تهذیب فرمود كه در جوهر علم و عمل و اخلاق و تقوی و انقطاع دو اقل مدت مشهود ابداع شدند بقسمی كه كشته شدند و دفاع نفرمودند بلكه از قاتلین شفاعت نمودند و اگر تغییر و تصرف در اركان عالم حجت است مشاهده می شود كه مدارك و مشاعر كلیه ی خلق عالم در نهایت ترقی و علو است و اگر نفوذ اراده اش حجت است اكثر احكام و اوامر و نواهی او را دول و ملل عامل شده اند من غیر التفات به اینكه از او است و اگر خوارق عادات حجت است از صاحب این امر دیده اند آنچه را كه از هیچ یك از مطالع قدسیه از قبل شنیده نشده فانظروا فی الالواح و فی سور الماوك و السلاطین و اگر بشارات و شهادات كتب قبل حجت است آیات و بیانات صاحب آیات و من نزل فی بیتهم الایات حجت و شاهد و دلیل است و با این ترقی مشاعر و مدارك عقول و ظهور صنایع و فنون و غلبه اعداء و قلت احباء و مظلومیت و مقهوریت اصحابش و منع من علی الارض ناس را از هر قبیل بجان امرش را قبول نمودند و كل یوم در ازدیاد ندامید آنكه خدا ترسی حبالله و لعباده بر خیزد و همت نماید و این اختلاف را از میان بردارد و به محبت و ایتلاف مبدل نماید.